تصویب طرح پهنه‌بندی حریم شهر مشهد برای اولین بار در شورای عالی شهرسازی و معماری کشور انجام بیش از ۴ کیلومتر حفاری تونل خط‌۴ قطارشهری مشهد بهره‌برداری از کندروی بزرگراه پیامبراعظم(ص) و بوستان خطی بزرگراه امام‌علی‌(ع) مشهد در تابستان ۱۴۰۳ شهروند خبرنگار | درخواست جمع‌آوری نخاله‌های ساختمانی در یکی از کوچه های بلوار امیریه‌ مشهد + پاسخ گذری بر تاریخ کوچه وحدت ۲۵ که روزگاری چسبیده به برج و باروی مشهد بود گلایه ساکنان بهمن‌۱۹/۴ مشهد از معضل رهاشدگی اراضی بزرگ‌مقیاس این محدوده برش ۸۲۴ اسکلت ساخت‌وساز غیرمجاز در سال ۱۴۰۲ ورود ۴۱۰ اتوبوس‌جدیدبه مشهد تا پایان سال حریم امن مشهد برای سرمایه‌گذاران با تأیید طرح پهنه‌بندی حریم شهر نجات بانوی مبتلا به سکته مغزی فریمانی از طریق اورژانس هوایی هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد در شرایط سالم قرار گرفت (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) تایید بیمه تامین اجتماعی ۱۰۹ هنرمند صنایع دستی در مشهد اعمال قانون هزار و ۶۴۸ دستگاه خودرو حادثه‌ساز در مشهد | ۸۲ نفر درتصادفات رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته مصدوم شدند (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) ترافیک پر حجم در بزرگراه آزادی و طول بلوار ملک آباد تا فلسطین در مشهد (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) ویدئو| نشست خبری سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهدمقدس با اصحاب رسانه (۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳) شهردار مشهد: به‌زودی، مسیر «ره‌باغ رضوان» در محدوده حرم مطهر رضوی بازگشایی می‌شود ۱۰۶۵ درصد رشد اعتبارات عمرانی منطقه‌۲ شهرداری مشهد از ابتدای فعالیت شورای ششم گزارشی از فراز‌و‌فرود‌های الیت که هنوز بعد از ۱۳‌سال، دل‌خوری برخی راننده‌ها را به دنبال دارد اعمال قانون هزار و ۸۰۶ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۸۱ دستگاه خودرو متخلف توقیف شدند (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

کانون فرسوده جرائم

  • کد خبر: ۱۹۲۰۶۴
  • ۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۶
کانون فرسوده جرائم
شهر‌ها به عنوان نماد دنیای مدرن در هر کشوری از اهمیت بسیار برخوردارند و رشد و توسعه در فضا‌های شهری نشان از پیشرفت هر کشور دارد. براین اساس کالبد و فضا‌های شهری به عنوان اجزای تشکیل‌دهنده شهر‌ها نیز می‌بایست مورد توجه باشند.

شهرآرانیوز - کالبد‌های شهری مانند تمامی ساختار‌ها نیازمند همراهی با پیشرفت‌ها و  تغییرات هستند و در این بین بخشی از این کالبد‌ها با تغییرات همگام نمی‌شوند و پس از مدتی کارکرد خود را از دست می‌دهند؛ موضوعی که فرسودگی را در پی خواهد داشت. این عقب‌ماندگی در شهر‌ها منجر به شکل‌گیری بافت فرسوده می‌شود و کالبد‌های جا مانده از پیشرفت به کانون‌های آسیب تبدیل می‌شوند. نهایتا مفهوم فرسودگی تنزل اقتصادی، اجتماعی و کالبدی را به همراه دارد.

بافت فرسوده شهری ویژگی‌های ظاهری خاصی دارند؛ از جمله بافت‌های ریزدانه، ساختمان‌های فرسوده، خیابان‌ها و کوچه‌های کم عرض و ... . مواردی که نه‌تنها آسیب‌پذیری بافت نسبت به وقایع طبیعی، چون سیل و زلزله را افزایش می‌دهد بلکه موجب تجمع قشر کم‌درآمد و مهاجر و تبدیل آن‌ها به کانون انواع جرائم می‌شوند. چنین فضا‌هایی در  شهر همچنین باعث جذب جوانان و شیوع رفتار‌های خلافکارانه خواهد شد.

نارسایی‌های اقتصادی و محیطی در بافت‌های فرسوده موجب کاهش کیفیت زندگی در این مناطق شهری می‌شود. پس از مدتی ساکنان چنین محله‌هایی با توجه به تفاوت هنجار‌های غالبشان با سایر افراد دچار جدایی‌گزینی فضایی خواهند شد. این جدایی‌گزینی از سایر عرصه‌ها و محله‌های شهر امری ارادی است که طی آن ساکنان محله به سمت انزوا و جدایی از سایر افراد و شکل‌گیری خرده‌فرهنگ‌های نابهنجار می‌روند و زندگی بی‌کیفیت و متفاوتی را تجربه می‌کنند.

طبق مفاهیم جامعه‌شناختی زمانی که نظم اجتماعی در محلی بر هم بخورد، نظارت بر اعضای این جامعه نیز دچار اختلال می‌شود؛ به نوعی افراد به حال خود رها می‌شوند که این به معنای بی‌هنجاری و نبود کنترل است. این بی‌هنجاری نیز منجر به کج‌رفتاری و افزایش بزه و جرایم خواهد شد.

با این توضیح به‌سادگی می‌توان دریافت که کالبد‌ها و فضا‌های فیزیکی تا چه حد در رشد آسیب‌های اجتماعی دارای اهمیت هستند؛ بنابراین نمی‌توان سیاست‌گذاری‌های اجتماعی را فارغ از توجه به فیزیک شهر به عنوان موجودی زنده، پیش برد.

بافت‌های فرسوده شامل سه بخش متفاوت می‌شوند: بافت‌های تاریخی و میراث فرهنگی، بافت‌های فاقد میراث فرهنگی و بافت‌های حاشیه‌ای. این دسته‌بندی مدیریت و راهکارهای متفاوتی را می‌طلبد. مشکل اساسی مواجهه با مسئله بافت‌های فرسوده شهری، مشکل تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی در ابعاد کلان و خرد است.

در این بین شهر مشهد به دلیل مهاجرپذیر بودن و گسترش فیزیکی با سرعت خود، شرایط خاصی را از این حیث تجربه می‌کند. در حال حاضر این شهر یکی از بزرگترین حاشیه‌های شهر را در میان سایر شهر‌های کشور دارد و  از سوی دیگر نیز برخی محله‌ها، چون ابکوه، میدان شهدا و ... نیز جزو محله‌هایی هستند که فرسوده محسوب می‌شوند. موضوعی که نیازمند اقدامات زیادی، چون سرمایه‌گذاری و سیاست‌های مشوقانه در زمینه‌های مختلف، افزایش نظارت، نهادسازی، آگاه‌سازی و توانمندسازی ساکنان و ... است و همراهی نهاد‌های بسیاری را می‌خواهد؛ بنابراین نیاز است تصمیمات به نحوی باشند که با توجه به شرایط اقتصادی، اجتماعی و ... این بافت‌ها بهسازی و نوسازی شود و از این طریق آسیب‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی نیز مدیریت شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->